하나님의 이름 (8) | 하나님의 형상 (1)

하나님의 이름(8)

*하나님이 피조물에게 섬기고 부르도록 계시하신 하나님의 거룩한 이름
하나님의 이름과 성전

그렇다면 하나님이 어떻게 인간의 영혼에 거하시는가? 하나님 아버지는 모든 피조계보다 크신 분이므로 아무도 그 분을 본 자가 없고 어떤 공간에도 그 분을 모셔둘 수는 없다. 다만 말씀이 육신이 되어 오신 하나님의 아들이 세상에 하나님을 보여주신 유일한 분이시다. 인자 되신 예수는 하늘에 오르셨고, 믿는 자에게 성령을 보내주셨다.

예수는 믿는 자들에게 임하시는 성령에 대해 “그 날에는 내가 아버지 안에 너희가 내 안에 내가 너희 안에 있는 것을 너희가 알리라”(요14:20)고 하셨으며 고린도전서 3장 16절에 “너희가 하나님의 성전인 것과 하나님의 성령이 너희 안에 거하시는 것을 알지 못하느냐”고 하셨다. 하나님은 성령으로 우리 영혼을 성전 삼고 임하셨고 한번 임하신 성령은 영원히 떠나지 않으신다(요14:16-17). 또한 성령은 예수 이름으로만 임하신다(요14:26).

이제 예수 이름으로 성령을 모신 성도는 모두 하나님의 성전이다. 성전은 하나님의 이름이 거룩히 여김을 받는 장소요 영광과 존귀를 받고 영화롭게 되는 곳이다. 그러므로 예수께서 가르쳐 주신 기도문에도 “이름이 거룩히 여김을 받으시오며”(마6:9)라고 했다. 고린도전서 3장17절에 “누구든지 하나님의 성전을 더럽히면 하나님이 그 사람을 멸하시리라 성전은 거룩하니 너희도 그러하다”라고 한 말씀처럼, 성전된 성도는 늘 거룩하고 그 이름을 영화롭게 해야 한다. 성전은 하나님의 이름을 섬기고 영화롭게 하는 것이 목적이다.

하나님의 형상(1)

*하나님의 본체-태초에 계신 말씀
*하나님의 형상-예수 그리스도
*하나님의 형상의 모양-인간

형상을 의미하는 히브리어는 ‘첼렘’이고 헬라어는 ‘에이콘’이다. ‘첼렘’은 구약에서 15회 사용되었는데, NIV에서는 ‘model’(형상)이 6회(겔7:20; 16:17등), ‘image’(형상)가 5회(창1:26, 27; 5:3등), ‘model’(형상)이 2회(삼상6:5, 11), ‘figure’(형상)가 1회(겔23:14), 미번역 1회(사6:5)의 의미로 쓰였다. 이상에서 보는 첼렘의 용례는 분명한 모양, 모형을 뜻한다. 한편 ‘에이콘’은 신약에서 23회 쓰였는데, ‘(가이사의) 화상’(막12:16등), ‘우상’(롬1:23, 계13:14; 14:9; 20:4 등), ‘(그림자와 대비되는)형상’(히10:1), ‘(하나님의)형상’(고전11:7, 고후4:4, 골1:15 등)으로 쓰였는데 이는 실제적인 사물과는 거리가 멀거나 오직 마음 속에만 내재해 있는 것이 아니라 구체적인 실존으로서의 외형을 나타낸다. 이같은 용례를 통해 성경 전체에 나타난 ‘형상’의 의미를 정확히 알면 ‘하나님의 형상’도 바르게 이해할 수 있다.


The Name of God (8)

*The holy name of God that was revealed to be worshiped and called upon by His creation

The name of God and the Tabernacle

If that is the case, how does God dwell in the soul of man? No one has seen God the Father as He is greater than anything created and we cannot limit/contain God to any kind of space. We were only able to see the Son of God, the Word, who became flesh to enter the world so that He could reveal God to the world. Jesus the Son of Man has risen to Heaven and He sent the Holy Spirit to His believers.

Jesus spoke about the Holy Spirit who would be sent to dwell in believers of Jesus that “On that day you will realize that I am in my Father, and you are in me, and I am in you” (John 14:20) and that “Don’t you know that you yourselves are God’s temple and that God’s Spirit lives in you?” (Corinthians 3:16). God has chosen our soul as His temple by the Holy Spirit and once we receive the Holy Spirit, He will never leave us. (John 14:16-17). Please note the Holy Spirit will come in the name of Jesus only. (John 14:26).

Now those who receive the Holy Spirit in the name of Jesus have become the temple of God. The temple is where the name of God is worshipped and revered; it is where the name of God receives glory and honor. That is why the Lord Jesus taught us to pray “Hallowed be your name” (Matthew 6:9). Believers who become the temple of God must keep themselves holy and must glorify the name of God; “If anyone destroy God’s temple, God will destroy him; for God’s temple is sacred, and you are that temple” (1 Corinthians 3:17) The purpose of the temple of God is to worship and glorify the name of God.

The Image of God (1)

*The Entity of God-the word in the beginning
*The Image of God-Jesus Christ
*The form of the Image of God-Mankind

The Hebrew word for ‘image’ is ‘chelem’ and in Greek, it is ‘acon’. The word ‘chelem’ was used in the Old Testament 15 times. However, in the NIV of the Bible, the word ‘model’ was used 6 times (Ezekiel 7:20; 16:18), ‘image’ was used 5 times (Genesis 1:26, 27; 5:3), ‘model’ 2 times (1 Samuel), ‘figure’ 1 time (Ezekiel 23:14) and not translated in Isaiah 6:5. As can be seen from these examples, the word ‘chelem’ is clearly referring to shapes or models.

In the New Testament, the word ‘acon’ is used 23 times as follows: (Caesar’s) portrait (Mark 12:16), an image of idol/beast etc (Romans 1:23, Revelation 13:14, 14:9, 20:4), (as opposed to shadows) realities (Hebrews 10:1), and (God’s) image (1 Corinthians 11:7, 2 Corinthians 4:4, Colossians 1:15) which all refer to specific outer appearance of things that actually exist, not merely images that exist in one’s mind only (or things that are abstract). If we can understand the meaning behind the word ‘image’ clearly by understanding references made for this word throughout the Bible, we can also understand the meaning of the term ‘the image of God’ correctly.

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