하나님의 형상 (2)

하나님의 형상(2)
*하나님의 본체-태초에 계신 말씀
*하나님의 형상-예수 그리스도
*하나님의 형상의 모양-인간

하나님의 형상이신 예수 그리스도

하나님의 형상과 관련하여 구약에서 가장 중요하게 다루는 구절은 창세기 1장26-27절이다. 본문에는 “하나님이 가라사대 우리의 형상을 따라 우리의 모양대로… 하나님이 자기 형상 곧 하나님의 형상대로 사람을 창조하시되”라고 했다. 혹자는 하나님은 영이시고 영은 형상이 없으므로, 하나님의 형상을 눈에 보이지 않는 하나님의 ‘성품’이나 ‘인격’으로 해석하여 추상적으로 이해한다. 그러나 여기에 사용된 히브리어 ‘첼렘’은 신체적인 형상, 곧 구체적인 형상의 의미가 있다. 앞서 이 단어의 용례에서도 살펴 보았듯 ‘형상’을 단지 인격이나 성품, 속성 등으로만 해석하기에는 무리가 따른다.

하나님은 형상이 있다. 하나님은 감추었던 그 하나님의 형상을 피조물인 인간의 수준으로 낮추어 인간의 눈으로 보고 손으로 만질 수 있도록 나타내셨다. 그가 바로 예수 그리스도시다. 신약에서 ‘하나님의 형상’과 관련해 예수 그리스도를 “근본 하나님의 본체”(빌2:6), “본체의 형상”(히1:3), “하나님의 형상”(고후4:4, 골1:15)으로 설명하는 것은 이 때문이다.
먼저 예수 그리스도를 가리켜 ‘근본 하나님의 본체’라고 했는데, 여기에서 ‘본체’는 헬라어로 ‘모르페’다. ‘모르페’는 ‘형태’, ‘외부의 생김새’라는 의미로, 객관적 실체가 있는 존재의 형태를 가리킨다. 예수는 말씀이 육신이 되어 사람으로 오셨으나 본래는 말씀으로 하나님과 함께 계셨다. 그는 본래 아버지의 품속에 계시다가 독생하신 성자 하나님으로서 하나님의 본체시다(요1:18). 이 본체를 피조계에 나타내신 이가 하나님의 형상이신 예수 그리스도시다. 또 예수를 가리켜 하나님의 형상이라고 할 때 ‘형상’을 뜻하는 헬라어 ‘에이콘’도, 구약에 사용된 히브리어 ‘첼렘’과 마찬가지로 구체적인 실체를 나타낸다.

예수는 하나님의 직접적인 형상이시다. 그는 하나님의 본체로서, 세상에 하나님을 나타내신 하나님의 형상이시다. 그러므로 예수를 본 사람은 하나님을 본 것이고 예수를 아는 사람은 하나님을 아는 것이다. 예수를 보지 않고는 결코 하나님을 볼 수 없다. 빌립이 예수께 “아버지를 우리에게 보여주옵소서”(요14:8)라고 하자 예수는 “네가 나를 알지 못하느냐 나를 본 자는 아버지를 보았거늘 어찌하여 아버지를 보이라 하느냐”(요14:9)고 하셨다. 이것은 예수를 본 것으로 아버지를 본 셈 치라는 것이 아니라 예수를 보았다면 예수께서 아버지 안에 계시고 아버지께서 예수 안에 계신 것을 믿으라고 하신 것이다. 예수 그리스도는 보이지 않으시는 하나님을 피조계에 나타내신 유일한 형상이시다.

2013-06-30

The image of God (2)

*The Entity of God – the Word in the beginning
*The Image of God – Jesus Christ
*The form of the Image of God – Mankind

The Image of God – Jesus Christ.

In reference to the Image of God, the most important verse in the Old Testament is found at Genesis 1:26-27. It states: Then God said, “Let us make man in our image, in our likeness, and let them rule over the fish of the sea and the birds of the air, over the livestock, over all the earth, and over all the creatures that move along the ground.” (Genesis 1:26-27) Some people have construed this to mean that as God is spirit and spirits do not have a form, it (the word “image”) must refer to the nature or character of God which is something that is abstract and conceptual. However the Hebrew word used “Chelem” is defined as a physical form and has the meaning of having a specific form. As was explained earlier, given the language used (for the word ‘image’) in the text, it is unreasonable to define the image as being merely the nature or character.

God has a unique form. His hidden form was revealed to mankind by lowering it to the standard of man and allowing man to see with their own eyes and touch with their hands. His hidden form is Jesus Christ. This is why it is explained in the New Testament that in the context of the ‘Image of God’ Jesus Christ is referred as “Being in very nature God” (Philippians 2:6), “Radiance of God’s glory” (Hebrews 1:13), “the image of God” (2 Corinthians 4:4, Colossians 1:15).

Firstly, Jesus Christ is recognized as ‘Being in very nature God’. The world ‘nature’ in Greek is ‘morphe’. ‘Morphe’ is defined as form or shape and is directed at something with a physical form or shape. Jesus was the Word who became flesh to come to the world. However, He was originally with God as the Word. Jesus Christ was originally with the Father but He was the one and only Son of God who came out of the Father to make God known to His creation. Jesus is the true form of God. (John 1:18) Further, Jesus is referred as the image of God. In that context, the world ‘image’ in Greek is the word ‘Econ’ which also refers to a specific physical form, like the Hebrew word “Chelem’

Jesus is the direct image of God. He revealed God to the world as God’s true form and image. Therefore those who have seen Jesus have seen God and those who know Jesus will know God. Without seeing Jesus, we cannot ever see God. When Phillip asked Jesus “Lord, Show us the Father and that will be enough for us”(John 14:8) Jesus replied “Don’t you know me, Phillip, even after I have been among you for such a long time? Anyone who has seen me has seen the Father.” (John 14:9). The message in this conversation is not that we pretend to have seen the Father, if you have seen Jesus. Rather, it means that if you have seen Jesus, you ought to believe that Jesus is in the Father, and the Father is in Jesus. This is because Jesus Christ is the one and only image of the invisible God that has been revealed to mankind.

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